Welke impact gaat Artificial Intelligence hebben op SEO in 2018?

De opkomst van slimme speakers gaat of heeft voor een shift in de markt gezorgd. Mensen beginnen meer en meer met hun stem iets op te zoeken dan dit in te typen. Maar welke impact heeft dit nu op je SEO en conversie?

Gesproken zoekopdrachten via artificiële intelligentie zijn anders verwoord dan de gewone getypte zoekopdrachten. Wanneer je bijvoorbeeld sushi in Brussel wilt gaan eten dan ga je in de zoekbalk ‘beste sushi Brussel’ intypen. Terwijl je dit volledig anders gaat formuleren wanneer je dit aan een ‘smart speaker’ gaat vragen. Meestal is dat dan in de vorm van “Waar kan ik de beste sushi in Brussel vinden?”. Gesproken zoekopdrachten gaan met andere woorden langer worden en met een conversationele toon gezocht worden.

Context is key

Vooral bij Google is context van groot belang bij het opzoeken via spraakopdrachten. Zo kan Google Assistant jou niet verstaan wanneer je de vraag stelt “Hoe ver is de Soca-vallei van hier”, dit komt omdat dit een weinig gekende regio is in Slovenië. Maar stel je eerst de vraag “Hoe noemt het nationale park in Slovenië” en je volgt dit op met “Hoe ver is de Soca-vallei van hier”, dan gaat Google Assistant jou aan de hand van die context het juiste antwoord geven. Daarbij komt dat Google zich ook baseert op de context van jouw locatie en hier dus ook op kan inspelen.

“Gebruikers die iets zoeken via een gesproken zoekopdracht, zijn meestal op zoek naar een direct conversie van hun actie, terwijl iemand die iets intypt meestal informatie opzoekt voordat hij deze converteert”

Wat we hieruit leren is dat men zich op vlak van SEO veel meer gaat moeten concentreren op het schrijven van kwaliteitsvolle, conversationele content. Daarbovenop komt ook dat er een enorm verschil is tussen wat iemand opzoekt via een zoekmachine en wat iemand opzoekt via gesproken zoekopdrachten. Gebruikers die iets zoeken via een gesproken zoekopdracht, zijn meestal op zoek naar een direct conversie van hun actie, terwijl iemand die iets intypt meestal informatie opzoekt voordat hij deze converteert. Het is dus belangrijk om meer in te zetten op long tail keywords in plaats van short tail keywords. Door de conversationele zoekopdrachten gaan langere keywords meer van belang zijn.

long tail keywords, keywords, short tail, seo, marketing, online, spraakassistent, assistent, toekomst, nederland, belgie, benelux, mid tail, conversie, marketeer, blog, nieuws, iot

Hoe kan jij, als online marketeer, hierop inspelen?

Optimaliseer of voeg een pagina toe aan je website waar je een antwoord biedt op de meest gezochte vragen die beginnen met ‘Wie’,’Wat’, ‘Waar’, ‘Wanneer’, ‘Welke’ en ’Hoe’. Dit zijn de vragen die gebruikers het vaakst gaan opzoeken via gesproken zoekopdrachten. Wat opvalt is dat ‘Wie‘ en ‘Hoe‘ -vragen de afgelopen jaren percentueel enorm zijn gegroeid. Dit kan men direct linken aan het feit dat gesproken zoekopdrachten de laatste jaren exponentieel zijn gestegen.

Grafiek groei vragen

Aangezien Google Assistant eind 2018 gaat uitbreiden met 30 talen, waaronder ook Nederlands, en Amazon hier ook niet meer lang mee gaat wachten is dit het ideale moment om mee op de kar te springen. Zorg dus voor een optimale conversationele website met de juiste long-tail keywords en verover de markt waarin je actief bent.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *