IBM Watson, watson, virtuele assistent, b1b, bedrijven, industrieel, slim, virtueel, virtuele assistent, assistent, ai, benelux, nederland, belgie, amerika, vs

Gaat IBM met Watson de B2B-markt veroveren?

Ook IBM springt op de hype van spraakassistenten. Alleen gaan zij zich focussen op het business-aspect van spraakassistenten en niet op de gewone consument. Met hun spraakassistent gaan ze een ‘whitelabel’ dienst aanbieden. Ze willen hun assistent als integratie toepassen in auto’s, hotelkamers, meetingruimtes, … .

Watson heeft geen aanspreekwoord zoals ‘Hey Google’ of ‘Alexa’ en het zal niet mogelijk zijn om deze als gewone consument ergens te kopen.  Door zich te richten naar bedrijven willen ze hun spraakassistent volledig aanpasbaar maken aan de behoeftes van het bedrijf doordat bedrijven hun eigen ‘stem’ kunnen gebruiken en deze kunnen rebranden naar eigen voorkeur.

IBM wilt de spraakassistent toepasbaar maken op producten van het bedrijf in kwestie of specifieke taken instellen die eigen zijn aan het bedrijf. Je zal dus nooit tegen Watson zelf praten maar tegen de spraakassistent van het bedrijf. BMW, bijvoorbeeld, zou Watson in zijn auto’s kunnen integreren. Gebruikers zouden dan ‘Hey BMW’ kunnen zeggen waardoor de auto zich dan zal aanpassen aan de voorkeuren van de bestuurder zoals temperatuur, zithouding, radio, etc.

Data privacy

IBM wilt zich van andere spraakassistenten onderscheiden door duidelijk te maken dat zij veel waarde hechten aan de privacy van gegevens. Gebruikers kunnen zelf kiezen of ze hun data willen doorgeven om de assistent slimmer te maken. Bedrijven die Watson implementeren gaan meer controle hebben over de data van hun gebruikers en hun ervaring hiermee.

Nu wordt het afwachten hoe Amazon en Google hierop gaan reageren aangezien zij nog niet heel actief zijn in de B2B-markt en of Watson zijn stempel hierop gaat kunnen drukken. Er gaat in ieder geval keuze genoeg zijn op vlak van virtuele spraakassistenten.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *